21 sep 2015

Van suikerrijk naar suikervrij

Nog voor het vertrek van mijn man hadden we uitvoerig gesproken over een andere levensstijl, namelijk zonder suiker. Mijn moeder eet inmiddels al bijna een jaar geen suiker meer en ze voelt zich beter dan ooit. Mijn man zag het helemaal zitten en verdiepte zich vol enthousiasme in de suikervrije wereld. Ikzelf was wat terughoudender. Geen suiker meer?! Wat eet je dan nog wel?
Inmiddels waren we erachter dat suiker een zeer ongezond goedje is. Het maakt meer kapot dan je lief is en ook met de vruchtbaarheid was suiker een no-go!

Om toch alvast maar een begin te maken schrapten we alle bewust toegevoegde suikers uit onze voeding. Zo deed Gydo bijvoorbeeld geen suiker meer in zijn koffie en naam ik geen Ice-Tea meer op een terras. De overduidelijke toevoeging van suiker weglaten was niet zo moeilijk, maar alle stiekeme suikers wel. En omdat Gydo zijn vertrek steeds dichterbij kwam (en hij daar niet suikervrij kan eten) besloten we om na zijn afwezigheid weer verder te gaan en echt te starten.

Nadat mijn man twee weken weg was kocht ik het boek 'De Hormoonfactor' van Ralph Moorman. Ik had zijn naam al vele malen langs zien komen en dan voornamelijk in relatie tot mensen met vruchtbaarheidsproblemen. Na flink wat onderzoek en gesprekken met mensen die een dergelijke levensstijl hebben toegepast ben ik op 31 juli 2015 begonnen met de ommekeer.
Ik gaf al het eten weg waar suiker in zat en voorzag de planken en kastjes met gezonde voedingsmiddelen zoals allerlei soorten meel, noten en zaden en nog veel meer. Ik maakte een weekplanning waarin ik schreef wat mijn ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes voor die dag waren en begon vol goede moed aan dit avontuur.

Volgens Ralph (en overigens vele andere onderzoekers) is het eten van suiker slecht voor je. Nee, niet alle suikers. Zo zitten er bijvoorbeeld ook natuurlijke suikers in fruit en zelfs in groente. Ik heb het over de geraffineerde suikers die ervoor zorgen dat ons eten wat zoeter is of langer goed blijft. Wanneer je suikers eet stijgt je bloedsuikerspiegel. Je lichaam probeert deze weer naar beneden te halen en er wordt dan insuline aangemaakt (deze laat je bloedsuikerspiegel dalen). Wanneer je dus niet overmatig veel suiker eet kan je lichaam het teveel prima zelf verwerken. Wanneer je echter dagelijks veel te veel suiker inneemt (wat wij tegenwoordig makkelijk doen) heeft je lichaam er veel meer moeite mee. Het lukt niet om de bloedsuikerspiegel weer 'normaal' te maken wat vele klachten met zich mee brengt. Denk hierbij aan diabetes, vermoeidheid, concentratie problemen, darm problemen en nog veel meer.
Omdat er veel insuline aangemaakt wordt om je bloedsuikerspiegel weer naar beneden te brengen brengt het je hormonen balans in de war. Er wordt namelijk veel meer insuline aangemaakt dan er eigenlijk in je lichaam thuis hoort. En je hormonen zijn juist zo belangrijk voor de vruchtbaarheid.
Het hele technische verhaal zal ik je nu besparen, maar suiker is dus echt niet goed voor je!

Buiten suikervrij eet ik ook (grotendeels) glutenvrij. Gluten komen voor in bijvoorbeeld rogge, rijst, tarwe, spelt, haver etc. Er zijn stiekem erg veel mensen met een gluten intolerantie, maar ze weten het niet. Zo kun je o.a. veel last hebben van je darmen, bloedarmoede, huidproblemen en verminderde vruchtbaarheid. Dat laatste is voor mij de belangrijkste reden waarom ik veel minder gluten eet.

Als laatste eet ik ook zuivelvrij. Ik drink geen koeienmelk meer omdat deze bedoelt is voor koeien! Best logisch, als je erover nadenkt. De melk van een koe moet de 'baby-koe' zo snel mogelijk te laten groeien naar een zelfstandige koe. Gemiddeld loopt de mens pas rond de 12 maanden en een koe na een paar minuten in zijn nieuwe leven. De baby-koe heeft deze melk dus zeker nodig, wij absoluut niet. Verder zit er lactose in, net zoals in de moedermelk. Deze heb je nodig voor de groei en ontwikkeling als baby. Maar als volwassenen heeft je lichaam het niet nodig. Sterker nog, vele mensen zijn lactose-intolerant. Deze mensen missen het enzym lactase welke de lactose afbreekt. Hierdoor kun je veel last krijgen van je maag, en dat wil ik natuurlijk niet. Als vervanging gebruik ik nu plantaardige melk, zoals bijvoorbeeld amandelmelk en kokosmelk.

Afgelopen maand had ik op dag 15 al een eitje van 21 mm. Voorheen had ik op dag 21 een eitje van 18 mm (en hij sprong daarna ook meteen). Dat wil dus zeggen dat mijn cyclus een week korter (wat enorm veel is) en mijn eitje maar liefst 3 mm groter was en niet nog was gesprongen. Ik ben ervan overtuigt dat mijn voeding en beweging (ik ben trouwens ook nog eens 4 kilo afgevallen) hebben bijgedragen aan deze enorme sprong.

Inmiddels ben ik een fanatiekeling. Ik geloof 100% in mijn nieuwe levensstijl en de wetenschap dat dit ons dichter bij een zwangerschap kan brengen laat me zonder moeite doorgaan. Wanneer Gydo terug is gaat ook hij met mij mee doen. Ik stuur hem zo nu en dan een boek of gezonde snacks op en hij staat te popelen om te beginnen.
Omdat ik me goed voel bij deze levensstijl en ik vaak vragen krijg over wat ik nu dan eet of wat ik doe, wil ik daar de komende tijd wat aandacht aan besteden. Lekkere recepten, ervaring rondom de extra beweging en andere tips & tricks. Ik hoop daarmee andere mensen met vruchtbaarheidsproblemen mee te kunnen helpen (hoewel mensen zonder kinderwens er ook erg veel aan kunnen hebben :) ). En is het niets voor jou? Dan is dat natuurlijk ook oké. Je moet alleen doen waar jij je goed bij voelt!


Liefs Puck

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Design by Freeborboleta